Industribranden krävde heroisk insats
Förödelsen var stor efter den kraftiga industribranden i Luleå och extraordinära insatser krävdes. Redan innan brandhärden var släckt ställdes Ocab inför en stor utmaning – sotet måste bort för att få igång produktionen.
Scania Ferruform är en av Luleås största verkstadsindustrier. Företaget tillverkar främst bakaxelbryggor, tvär- och sidobalkar samt stötfångare för Scania lastbilar. Branden startade den 1 februari, sent på söndagskvällen.
– Vi blev inkallade redan under natten. Även om vi inte hade direkt tillträde till de brandskadade delarna, insåg vi att här krävdes akuta åtgärder och mycket personal, säger Stefan Skär, vice vd på Ocab Norrbotten.
Sotet måste bort
Personal från Ocab i Luleå och Umeå var självklara, men det räckte inte. Här krävdes ytterligare resurser för att sanera en industrilokal på uppemot 6 000 kvadratmeter och med högt i tak. Från varenda maskin och yta måste sotet avlägsnas, ventilationen rengöras, tak och väggar dammsugas på sotpartiklar. Ett gigantiskt arbete!
– Viktigt var också att ha kontroll på eventuella klorider som kan orsaka korrosion. Vi behövde arbeta fort och metodiskt så att produktionen återigen kunde starta. Stopp i industrier kan få långtgående konsekvenser, säger Stefan Skär.
Samlade sanerare
Ocab är rikstäckande och har resurser för att kraftsamla när det gäller. Nu var ett sådant tillfälle. Ocab hämtade in folk från ett flertal kontor för att snabbt kunna återställa lokaler för produktion.
– Vi fick ihop ett bra gäng här i Göteborg som flög upp till Luleå där snön föll ymnigt. På onsdag morgon var vi i fullt arbete, säger Frank Rafstedt på Ocab Göteborg som tillsammans med Ocab Norrköping fyllde på med mest personal till industrisaneringen. Specialister på elektroniksanering togs även in från samarbetspartner.
– Det var en jättebra uppslutning. Alla har varit fantastiska och arbetet har flutit utmärkt. Som mest hade vi 85 personer igång samtidigt, konstaterar Stefan Skär.
Dygnet runt i skift
Saneringsarbetet pågick dygnet runt, i ett dag- och ett nattskift. Från sju till sju, med överlämning varje morgon klockan 6.30. Arbetet prioriterades tillsammans med ledningen på Scania Ferruform.
– Samarbetet har varit riktigt bra, och det var en underbar känsla när Scania Ferruform återigen kunde trycka på startknappen. Alla har gjort ett heroiskt jobb. Sådant här fungerar bara när det är god känsla hos alla som jobbar, betonar Stefan Skär.
